Thursday, July 3, 2008

Blir nok ikke arbeidsledig med det første

Da tror jeg at jeg har funnet det rette mønsteret. Så langt ser det ut til å bli en stor nok duk i alle fall.

Det er tre-fire ting som distraherer i arbeidet med denne duken: først er det en månedlig utfordring på e-tatters. Der skal det lages noe etter et gammelt mønster. Jeg har et jeg har lyst å prøve meg på, men det krever en del arbeid før det blir noe. Mer om dette kommer i en egen post senere.

Så har jeg fått meg en gammel dansk nuperellebok, med et mønster som bare ber om å bli gjort om til splittringer. Jeg trodde en stund at jeg skulle kunne klare å gjøre det med en kombinasjon av vanlige splittringer (med to skytler) og enskyttelsplittringer, men har funnet ut at det ikke går, det blir sju like motiver med vanlige splittringer.

Men, jeg satte meg ned og lærte meg enskyttelsplitringteknikken, både for å lære teknikken og for å tømme en skyttel for garn og skyttelen trengte jeg til det gamle mønsteret. Plutselig dukket starten på halen til en drage opp, nå er det "bare" å få til kroppen, vingene og hodet, så har jeg den dragen jeg lenge har ønsket å lage selv. Jeg trenger også dragen for å fullføre den tredje runden av 25 motiver utfordringen.

Til slutt er det en utfordring fra Here-be-Tatters: å lage et keltisk hjerte. Og keltiske nuperellemønstre er flere motiver som slynger seg inn i hverandre i keltisk knutestil.

Så har jeg noen snøfnugg og en drage å montere.

Tror ikke det blir særlig med strikking denne sommeren…

English summary
Now I believe I have found the pattern for the centre piece, it seems to become large enough. So, it is just to keep on tatting.

But then there are some things bringing my focus away from this main project.

First there is the Monthly challenge at e-tatters. The challenge for July is to make something from an old pattern. I have a plan and will tell you more in a later post.

Then I got this Danish tatting book. One patterns calls for split rings. I planned to use both ordinary split rings and single shuttle split rings (SSSR) and do all in one go, but realised that was not possible. It'll have to be seven motifs and only ordinary split rings.

Anyway, researching (SSSR) and the need for emptying a shuttle made me test the SSSR technique, and all of a sudden I saw the beginning of a dragons tail, and I need to design a dragon in order to complete the third go of the 25 motif challenge (ups – haven't been counting motifs this time!). Now there is "only" the body, head and wings left…

Then a challenge appeared at Here-Be-Tatters: to tat this and I just have to go for it.

And if I remember correctly I have a tatted dragon and a snowstorm to mount.

It seems there will be little knitting done this summer…

No comments: