Tuesday, May 1, 2007

Fangsten i Kjøbenhavn

Da feiringen av tantemors 85-årsdag ble lagt til Kjøbenhavn, bestemte jeg meg for å ta en ekstra fridag for å gå innom så mange kniplebutikker som jeg kunne. En rekognosering på forhånd viste imidlertid at det ikke var noen kniplebutikk i Kjøbenhavn, så jeg satset på å finne en og annen håndarbeidsbutikk i stedet. Etter å ha konstatert at Eva Rosenstand sitt utsalg på Strøket ikke finnes lengre, gikk jeg og min mor rundt i gatene parallelt og vinkelrett på Strøket for å titte litt.

I en sidegate kom vi over Bette Design, og fangsten der ble to mønstre, en topp designet av Bette selv, og et mønster av et islandsk viftesjal. Det siste måtte jeg jo kjøpe garn til også. Det blir prosjektet etter dragesjalet.

Litt flaks må man ha, og på andre siden av gaten fra der vi spiste middag på søndag(restauranten Puk anbefales på det sterkeste), var det en håndarbeidsbutikk: Sommerfuglen. Der kunne man finne med både stikking og broderier. Etter en tur tilbake i åpningstiden, ble resultatet to strikkebøker og en korsstingsbok med dyremønstre i keltisk stil.

Det finnes sikkert enda flere håndarbeidsbutikker i Kjøbenhavn, men dette var det jeg fant på en dag - og min pengebok ville ikke ha tålt flere.

No comments: